ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت تولیدات و خدمات)
ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت تولیدات و خدمات)
مزایای دریافت گواهینامه ISO 9001
کشورهای صادر کننده گواهینامه
آشنایی با استاندارد بین المللی ISO 9001
گواهینامه ایزو ۹۰۰۱
گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چیست ؟
گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به مدیریت کیفیت در خدمات و تولیدات اطلاق می گردد. ایزو ۹۰۰۱ به عنوان استاندارد شناختهشده بینالمللی برای سیستمهای مدیریت کیفیت (QMS) تعریف شده است. این استاندارد گستردهترین استاندارد QMS در جهان است که بیش از ۱ میلیون گواهینامه برای سازمان ها در ۱۷۸ کشور جهان اخذ شده است. جهت اخذ ایزو ۹۰۰۱ ( دریافت ایزو ۹۰۰۱ – صدور ایزو ۹۰۰۱ ) ایزوسیستم آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشد.
جهت اطلاعات بیشتر توصیه میکنیم مقاله اخذ فوری ایزو برای شرکت ها و سازمان ها را مطالعه کنید.
استاندارد ISO 9001 استانداردی جامع و عمومی برای تمامی شرکت ها ، سازمان ها و مراکزی است که به موضوع کیفیت توجه دارند. شرکت ها و مراکزی که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می گردند به مشتریان خود اعلام می دارند که یک سیستم مدیریت کیفیت موثر در آن شرکت فعال است. ایزو ۹۰۰۱ راهی سریع و آسان برای مصرف کنندگان بالقوه است که ببینند آیا شرکت شما وقت و تلاش خود را برای اطمینان از این که محصول یا خدماتی که ارائه می دهید، دارای کیفیت قابل قبول است یا خیر.
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ از ساختار مشترک ارائه شده توسط Annex SL پیروی می کند. ISO 9001: 2015 با سایر سیستم های مدیریتی، مانند ISO 14001 سازگاری بیشتری دارد و باعث می شود که ادغام سیستم های مدیریتی موثرتر و کارآمدتر شود.
استاندارد ISO 9001 بدین منظور تدوین شده است تا سازمان ها را از هر نوع و در هر اندازه ای که باشند در استقرار و اجرای مؤثر سیستم مدیریت کیفیت یاری دهند.
گواهینامه ایزو ( گواهینامه ISO ) چیست ؟
گواهینامه ایزو ( گواهینامه ISO ) مدرک و سندی است که نشانگر پیاده سازی موفق الزامات یک استاندارد ایزو در سازمان می باشد. به عنوان مثال اگر سازمانی موفق به دریافت گواهینامه ۹۰۰۱ گردد به این معنی است که الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به درستی در این سازمان اجرایی شده و گواهینامه ای دال بر موفقیت در این موضوع به سازمان اعطاء گردیده است.
آخرین نسخهی استاندارد ایزو ۹۰۰۱
نسخه فعلی این استاندارد، ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ است. استاندارد ISO 9001:2015 در اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد و جایگزین نسخه قبلی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ شد. بازنگری به روز شده شامل بسیاری از فرایندهای تجدید نظر قبلی استاندارد با تمرکز بیشتر بر تفکر مبتنی بر ریسک و درک زمینه سازمان است.
برای درک از این تغییر، یک تغییر ساختاری عمده از استاندارد ویرایش ۲۰۰۸ ایزو ۹۰۰۱ ایجاد شد. گفتنی است که بندهای اصلی استاندارد نسخه های ۲۰۱۵ و ۲۰۰۸ متفاوت است.
آیا دریافت گواهینامه ISO 9001 به معنی ارائهی محصولات و خدمات با کیفیت بسیار بالا است؟
ذکر این نکته بسیار مهم و حیاتی است که استاندارد ISO 9001 یک سیستم مدیریت کیفیت جامع بوده که تمامی فرایندهای سازمان از ابتدا تا انتها تحت کنترل و بازرسی قرار می دهد به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده چیپس سیب زمینی که گواهینامه ISO 9001 را داراست به این معنی است که چیپس تولیدی امروز با چیپس تولیدی فردا مزه متفاوتی از لحاظ میزان نمک، روغن، مواد اولیه و میزان پخت نداشته و تمامی فرایندها از خرید مواد اولیه تا فرایند تولید و بسته بندی بر اساس دستورالعمل های تعریف شده، تایید شده و مشخص صورت می گیرد و در صورتی که نیاز به بهبود در فرایندها باشد پیش از هر اقدامی دستورالعمل های قدیمی مورد ویرایش قرار گرفته و دستورالعمل و روش اجرایی های جدید مورد تایید ، تصویب و اجرا قرار می گیرند.
لذا داشتن و اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در وهله ی اول موجب ایجاد ساماندهی کیفی در روند تولیدات یا خدمات شده و مانع از انجام سلیقه ای در امور می شود.
همچنین با توجه به اینکه در گواهینامه ISO 9001 به موضوع بهبود مستمر توجه جدی شده از واحدهای صنعتی یا مراکز خدماتی دارنده این استاندارد انتظار می رود که طی برنامه ای منظم کیفیت محصولات خود را نیز ارتقا بخشند.
در ورژن و ویرایش جدید گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ که به ISO 9001 : 2015 شناخته می شود به بحث مدیریت ریسک نیز توجه ویژه شده و می بایست در تمامی فرایندهای سازمانی به بحث ریسک توجه نمود.
لزوم اخذ گواهینامه ISO 9001 و ارتباط با سایر استانداردها
امروزه استاندارد ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) نیاز بسیاری از شرکت ها،سازمانها و سایر بنگاه های اقتصادی می باشد و اهمیت این استاندارد بسیار تامل برانگیز است و به عبارتی یکی از شاخصههای استاندارسازی نحوه مدیریت سازمانها در سطح جهانی میباشد.
اجرای الزامات سیستم مدیریت کیفیت استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در هر سازمانی ، توانایی آن سازمان را در ارائه محصولات و خدماتی که دلخواه مشتری باشد ، برآورده می کند و هدف اصلی از استقرار این سیستم ، افزایش رضایت مشتریان از طریق بهبود کیفیت خدمات و تولیدات است.
بدیهی است که برای راهبری و اداره موفق یک سازمان باید آن را به گونه ای نظام مند و شفاف هدایت ، کنترل و مدیریت کرد. این موفقیت می تواند در پرتو استقرار و برقرار نگهداشتن سیستم مدیریتی باشد که برای بهبود پیوسته سازمان طراحی شده است و در عین حال به نیازهای مشتریان درون سازمانی و برون سازمانی توجه ویژه می کند.
ساختار Annex SL، زبان مشترک بین سیستم های مدیریت ایزو است، که مسیر صدور گواهینامه های مربوط به انطباق را ساده می کند. همچنین، با تمرکز بر روی ریسک، موارد نگران کننده را از قبل مشخص می کند و به شما این امکان را می دهد تا منابع مورد نیاز خود را در جایی که بیشترین نیاز را دارند، اختصاص دهید.
در صورتی که همراه با گواهینامه ISO 9001 استانداردهای ایزو ۱۴۰۰۱ و OHSAS 18001 اجرایی شده و گواهینامه آن ها صادر گردد در اصطلاح سیستم مدیریت یکپارچه IMS پیاده سازی شده است. به شرکت ها و سازمان توصیه می گردد همراه با استاندارد ISO 9001:2015 ( آخرین ورژن ISO 9001 ) نسبت به دریافت ایزو ۱۴۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵ و OHSAS 18001 ورژن ۲۰۰۷ ( که اکنون ایزو ۴۵۰۰۱ جایگزین آن شده است) نیز اقدام نمایند تا ضمن صرفه جویی در هزینه از طریق دریافت گواهینامه IMS ( ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ و OHSAS18001 ) تاثیر مثبت تری در دیدگاه مشتریان از طریق تقویت برند خود گذارند.
استقرار استاندارد ایزو ۹۰۰۱
برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ایزو ۹۰۰۱ باید وضعیت موجود ، نقاط ضعف ، نقاط قوت و تطابق سازمانی را شناسایی و با این استاندارد بررسی و مقایسه کرد.
ممکن است سازمان ها به این نتیجه برسند که بسیاری از نیازمندی های موجود در استاندارد ISO 9001 را در حال حاضر رعایت می کنند ، ولی چگونگی آنها ثبت نشده است.
استاندارد ISO 9001 تأکید می کند که یک سازمان به تعیین، اجرا، مدیریت، بهبود مستمر و اثر بخشی فرایندهایی که در سیستم مدیریت کیفیت مورد نیاز است ، اهمیت می دهد و تأثیر متقابل این فرایندها را به منظور به دست آوردن اهداف سازمانی مدیریت می کند.
ISO 9000 در مقابل ISO 9001
در حالی که ISO 9001: 2015، برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت می باشد، استانداردهای دیگری در خانواده ایزو ۹۰۰۰ وجود دارد که از الزامات ISO 9001 پشتیبانی می کند. ISO 9000، هفت اصل مدیریت کیفیت را در ورای ایزو ۹۰۰۱ توضیح می دهد و کلیه اصطلاحات استفاده شده در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را تعریف می کند. علاوه بر این، ISO 9004 راهنمایی در مورد موفقیت آمیز تر شدن یک سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 را ارائه می دهد و بر چگونگی بهبود فرآیندهای اجرایی ایزو ۹۰۰۱ با ارائه بهترین اطلاعات عملی تمرکز دارد.
اخذ ایزو ۹۰۰۱ – صدور ایزو ۹۰۰۱ – دریافت ایزو ۹۰۰۱
جهت اخذ ایزو ۹۰۰۱ ( دریافت ایزو ۹۰۰۱ – صدور ایزو ۹۰۰۱ ) می توانید از طریق ایزوسیستم اقدام نمایید. ایزوسیستم برترین مرکز جهت اخذ ایزو ۹۰۰۱ ( دریافت ایزو ۹۰۰۱ – صدور ایزو ۹۰۰۱ ) در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.
برای اخذ ایزو ۹۰۰۱ ( دریافت ایزو ۹۰۰۱ – صدور ایزو ۹۰۰۱ ) از طریق لینک درخواست گواهینامه در همین صفحه اقدام نمایید همچنین می توانید برای اخذ ایزو ۹۰۰۱ ( دریافت ایزو ۹۰۰۱ – صدور ایزو ۹۰۰۱ ) از طریق این لینک درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید.
کلیه گواهینامه های صادره توسط ایزوسیستم تحت اعتبار نهاد های جهانی ASCB یا IAF صادر می گردند.
مراحل اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چیست؟
مراحل اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ شامل دو مرحله اصلی : ۱- آموزش و پیاده سازی الزامات ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد مدیریت کیفیت) ۲- ممیزی و صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می باشد.
اخذ فوری ایزو چگونه ممکن است؟
اخذ فوری ایزو مشروط به اینکه الزامات استاندارد مورد نظر در سازمان مشهود شوند و صدور گواهینامه ایزو نیز از مراجع صدور معتبر تحت اعتبار IAF یا ASCB صورت پذیرد شدنی است. گرفتن فوری ایزو نباید منجر به عدم شهود سیستم مدیریتی گردد.
اخذ ایزو فوری از کجا باید اقدام شود؟
اخذ ایزو فوری در بخش مشاوره حتما باید از مراکز دارای پروانه رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در بخش صدور از مراکز تحت اعتبار IAF یا ASCB انجام شود. صدور ایزو فوری تنها با مشاوره افراد خبره و پیاده سازی صحیح امکان پذیر است.
سیستم مدیریت کیفیت چیست
سیستم مدیریت کیفیت، که به عنوان QMS شناخته میشود، سیستمی است که تلاش میکند تا سیاستها و رویههای مختلف را ثبت کند و از کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان اطمینان حاصل کند. این سیستم به افزایش رضایت مشتری و تجارت آینده کمک کرده و شرکت را در بلندمدت موفق نگه میدارد.
QMS علاوه بر بهبود رضایت مشتری، میتواند به شرکت کمک کند تا سیاستهای مربوط به کنترل کیفیت و فرایندهای استاندارد را ایجاد کند، کارکنان جدید را برای پشتیبانی لازم از مشتری آموزش دهد و کارکنان را تشویق به کار کند.
بدون سیستم مدیریت کیفیت، برخی از کسبوکارها ممکن است برای نظارت بر پیشرفت میزان رضایت مشتری خود مشکل پیدا کنند یا درک موانعی که کسبوکار را از ایجاد شفافیت و اعتماد لازم بین مشتری و شرکت باز میدارد، چالشبرانگیز باشد.
تفاوت بین ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟
تفاوت بین ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ این است که ایزو ۹۰۰۱ به کسبوکار کمک میکند تا کارایی و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) خود را مشخص کند و ایزو ۱۴۰۰۱ به شرکتها کمک میکند تا یک سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) منسجم را به تصویر بکشند.
هر دو QMS و EMS برای هر شرکت یا سازمانی که به دنبال موفقیت است ضروری است.
ایزو ۹۰۰۱ به عنوان جزئی از پکیج IMS
در صورتی که همراه با گواهینامه ایزو ۹۰۰۱، استانداردهای ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ نیز اخذ شود، در اصطلاح سیستم مدیریت یکپارچه IMS پیادهسازی شده است. به شرکتها و سازمانها توصیه میشود نسبت به اخذ این پکیج اقدام کنند تا ضمن صرفهجویی در هزینه، تاثیر مثبتی در دیدگاه مشتریان خود ایجاد کنند.
اگر مایل به اخذ IMS هستید پیشنهاد میکنیم مقاله «گواهینامه IMS (سیستم مدیریت یکپارچه IMS شامل ISO 9001 , ISO 14001 , ISO 45001)» را مطالعه کنید.
الزامات لازم برای اخذ ایزو ۹۰۰۱
هر شرکتی که به دنبال دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ است، باید برخی الزامات را رعایت کند. شش حوزه وجود دارد که شرکتها باید تلاش خود را روی آن متمرکز کنند. از جمله:
- مهارتهای سازمانی و رهبری
- برنامهریزی آینده برای بهبود این مهارتها
- نحوه برنامهریزی آنها برای حمایت از کارکنان و مشتریان
- تنظیم عملکرد مدل کسبوکار با الزامات ایزو ۹۰۰۱
- نحوه برنامهریزی برای ارزیابی عملکرد
- ایجاد اقداماتی برای بهبود کلی
اگر شرکتی مایل به اجرای این اقدامات مختلف باشد، میتواند نسبت به اخذ ایزو ۹۰۰۱ اقدام کند.
نحوه پیادهسازی ایزو ۹۰۰۱
دریافت ایزو ۹۰۰۱ مستلزم تلاش جهت ایجاد بهبود در تمام زمینههای یک کسبوکار است، اما این بدان معنا نیست که تلاشهای جزئی نتیجه نمیدهد.
به طور خلاصه، چهار مرحله اساسی برای کسانی که علاقهمند به دریافت این گواهینامه هستند وجود دارد:
- آشنایی با استانداردهای ISO
- اجرا و مستندسازی این مقررات
- بررسی استانداردهای جدید توسط حسابرس
- دریافت گواهینامه
پس از این مراحل، یک شرکت میتواند استانداردهایی را که باید برای کسبوکار خود به منظور بهبود کلی سازمان و رضایت مشتری در نظر گرفته شود، پیادهسازی و ثبت کند. برای آشنایی بیشتر با روند اخذ گواهینامههای ایزو میتوانید مقاله «اخذ ایزو و مراحل اخذ گواهینامه ایزو» را مطالعه کنید.
مدارک ایزو چیست؟
مدارک لازم برای اخذ گواهینامه شامل دو بخش هستند:
- مدارک فنی و تخصصی
- مدارک حقوقی و حاکمیتی
مدارک لازم برای اخذ ایزو ( مدارک فنی و تخصصی )
منظور تمامی مدارک شامل مستندات ، روش های اجرایی ، فرم ها و دستور العمل های لازم برای هر استاندارد ایزو است. این مدارک توسط مشاورین ذی صلاح برای هر شرکت و سازمان آماده می شود و صدور گواهینامه ایزو مستلزم وجود و ممیزی این مدارک است.
مدارم لازم برای اخذ ایزو ( مدارک حقوقی و حاکمیتی )
منظور مدارکی است که وجود شرکت ها را از لحاظ حقوقی ثابت کند. این مدارک شامل اسناد ثبتی برای سازمان ها و شرکت های حقوقی یا مدارک ثبتی صاحبین علامت های تجاری است. همچنین در صورتی که سازمان ملزم به اخذ مجوزهای حاکمیتی است سازمان باید با این مدارک را ارائه نماید.
به عنوان مثال اگر یک کلینیک زیبایی برای دریافت گواهینامه ایزو اقدام می نماید موظف است ضمن ارائه اسناد ثبتی حقوقی مجوزهای لازم از نهاد حاکمیتی ذی صلاح را نیز ارائه دهد.
واحدهای صنفی که به نام اشخاص حقیقی هستند می توانند صرفا با ارائه مجوز و پروانه از خدمات مشاوره و صدور گواهینامه ایزو بهره مند شوند.
چرخه عمر استاندارد ایزو ۹۰۰۱
ISO 9001 اولین بار در سال ۱۹۸۷ معرفی و آخرین بازنگری آن در سپتامبر ۲۰۱۵ انجام شد. نسخه فعلی این استاندارد، ISO 9001:2015 است که در اکتبر ۲۰۱۵ منتشر و جایگزین ورژن ۲۰۰۸ آن شد. بازنگری با تمرکز بیشتر بر تفکر مبتنی بر ریسک و درک زمینه فعالیت سازمان انجام گرفت.
برای درک این تغییرات ساختاری عمده، ویرایش ۲۰۰۸ ایزو ۹۰۰۱ ایجاد شد که بندهای اصلی استاندارد در نسخههای ۲۰۱۵ و ۲۰۰۸ متفاوت است.